Frontlinjearbeidere - fra vaktmestere til teknisk personell - har tradisjonelt hatt ansvar for sine egne oppfølginger. I takt med at bygningsmassen tilføres nye og mer kompliserte systemer, blir frontlinjearbeiderne stadig tillagt nye oppgaver, inkludert innsamling og lagring av data om bygningene de drifter.
Digitalisering av eksisterende bygg
Forskere fra SINTEF har nylig publisert en forskningsrapport "Digitalisering av eksisterende bygg" som undersøkte hvordan vaktmestere sitter på en gullgruve av informasjon om byggene de drifter. Problemet er imidlertid at flere hadde utviklet sine egne små datasystemer for å holde oversikt og ha informasjon om byggene sine lett tilgjengelig.
Resultatet var at dedikerte datasystemer for energibesparelser, som eierne hadde investerte store summer for å implementere, sjelden eller aldri ble benyttet av driftspersonalet. De som faktisk var tiltenkt oppgaven å benytte systemene. For å forstå hvorfor dette (ikke) skjer må vi også forstå hvordan datakuratering fungerer.
Datakurering
For at dataene skal gi verdi og mening for eierne av byggene, må dataene gjennomgå en datakurering. Det betyr helt enkelt at data må håndteres aktivt gjennom hele livssyklusen, for eksempel ved å organisere, langtidsbevare, beskrive, vaske, tilføre verdi til, og fremme bruk av disse dataene.
Dersom byggeieren allerede benytter et Facility Management-system, er det ikke sikkert at det splitter nye solcellepanelet eller aircondition-anlegget som er installert, snakker direkte med dette FM-systemet.
Dermed blir det frontlinjearbeidernes jobb å føre inn data manuelt i FM-systemet. Utfordringen med dette er at driftspersonell ikke alltid ser nytteverdien av å registrere informasjonen, og dette kan igjen føre til at drifterne blir mindre engasjerte i innsamling, oppdatering og nødvendig korreksjon av anleggsdataene.
Kompas løsning
Kompa AS har utviklet en skybasert plattform for tekniske inspeksjoner kalt Inspektor. Ved hjelp av denne applikasjonen kan brukerne registrere anleggsinformasjon for lukkede energianlegg og interne vannfordelingsnett direkte i applikasjonen.
Ved å benytte applikasjonen til å registrere vannprøver fra anlegget samt fremtidig sensordata, kan driftspersonalet og ledelsen få tidlig beskjed om eventuelle avvik tilknyttet anlegget sammen med faglig begrunnede tiltak.
Når driftspersonell får en fagfellevurdert rapport fra Inspektor, med konkrete tiltak som kan bedre driften av anlegget, er det enklere å se verdien av datainnsamlingen. Det er også en bonus at drifterne får bedre kunnskap om anleggene sine ved å gjennomføre inspeksjonene selv.
Fordel for eiendomseiere
For eiendomseiere er det mange åpenbare fordeler ved å digitalisere og forenkle tekniske inspeksjoner. Hovedbudskapet er å være tidlig ute med overvåkning av anleggene sine slik at man kan identifisere behov før de utarter seg til driftsstans og kostbare reparasjoner.
Med Inspektor kan du komme i forkant av eventuelle driftsstans og kostbare reparasjoner. Prøv Inspektor i dag for å optimalisere dine tekniske inspeksjoner og se hvordan løsningen kan spare deg for både driftsutgifter og energikostnader.