Aktuelt

Fra ringperm til skybasert datainnsamling

Skrevet av Jonathan M. Nordskog | mai 2022

Driftspersonalet - fra vaktmestere til teknisk personell - har tradisjonelt hatt ansvar for sine egne oppfølginger og . I takt med at bygningsmassen tilføres nye og mer kompliserte systemer, blir frontlinjearbeiderne stadig tillagt nye oppgaver, inkludert innsamling og lagring av data om bygningene de drifter.

Digitalisering av eksisterende bygg

Forskere fra SINTEF har nylig publisert en forskningsrapport "Digitalisering av eksisterende bygg" hvor de avdekket hvordan vaktmestere sitter på en gullgruve av informasjon om byggene de drifter.

Men istedenfor at denne informasjonen var enkelt tilgjengelig for samtlige i organisasjonen, hadde  driftspersonalet heller utviklet sine egne små datasystemer for å holde oversikt og ha informasjon om byggene sine lett tilgjengelig.

Resultatet av dette ble for eksempel at de dedikerte datasystemene for energibesparelser, som eierne hadde investerte store summer i, sjelden eller aldri ble benyttet av driftspersonalet - de som faktisk var tiltenkt oppgaven å benytte systemene.

For å forstå hvorfor dette (ikke) skjer må vi også forstå hvordan datakuratering fungerer.

Datakuratering

For at dataene skal gi verdi og mening for eierne av byggene, må dataene gjennomgå en datakuratering. Det betyr helt enkelt at data må håndteres aktivt gjennom hele livssyklusen, for eksempel ved å organisere, langtidsbevare, beskrive, vaske, tilføre verdi til, og fremme bruk av disse dataene.

Dersom byggeieren allerede benytter et FM (Facility Management)-system, er det ikke sikkert at det splitter nye solcellepanelet eller aircondition-anlegget som er installert, snakker direkte med dette FM-systemet. Dermed blir det driftspersonalets jobb å føre inn data manuelt i FM-systemet.

Utfordringen med dette er at driftspersonell ikke alltid ser nytteverdien av å registrere hele eller deler av informasjonen. Manglende verdiforståelse kan igjen føre til at driftspersonalet blir mindre engasjert i innsamling, oppdatering og nødvendig korreksjon av anleggsdataene.

Kompas løsning

Kompa AS har utviklet en skybasert plattform for tekniske inspeksjoner kalt Inspektor. Ved hjelp av denne applikasjonen kan brukerne registrere anleggsinformasjon for lukkede energianlegg og interne vannfordelingsnett direkte i applikasjonen.

Ved å benytte applikasjonen til å registrere vannprøver fra anlegget samt fremtidig sensordata, kan driftspersonalet og ledelsen få tidlig beskjed om eventuelle avvik tilknyttet anlegget sammen med faglig begrunnede tiltak.

Når driftspersonell får en fagfellevurdert rapport fra Inspektor, med konkrete tiltak som kan bedre driften av anlegget, er det enklere å se verdien av datainnsamlingen. Det er også en bonus at drifterne får bedre kunnskap om anleggene sine ved å gjennomføre inspeksjonene selv.

Fordel for eiendomseiere 

For eiendomseiere er det mange åpenbare fordeler ved å digitalisere og forenkle tekniske inspeksjoner. Hovedbudskapet er å være tidlig ute med overvåkning av anleggene sine slik at man kan identifisere behov før de utarter seg til driftsstans og kostbare reparasjoner.

Med Inspektor kan du komme i forkant av eventuelle driftsstans og kostbare reparasjoner. Prøv Inspektor i dag og se hvordan løsningen kan spare deg for både driftsutgifter og energikostnader.